Arranca el 25 de abril el programa de actividades conmemorativas del centenario del fallecimiento de Curros Enríquez

Nota de prensa remitida por el Gabinete de Comunicación de la Consellería de Cultura de la Xunta de Galicia:

Galicia rende homenaxe a Curros Enríquez no centenario do seu pasamento. A Consellaría de Cultura e Deporte e os concellos de Vigo, A Coruña, Ourense, Santiago e Pontevedra organizan o programa Centenario Curros Enríquez, no que o escritor é homenaxeado cunha serie de actividades que se desenvolverán en cidades e vilas galegas ao longo deste ano. As actividades arrancan o 25 de abril na Coruña coa inauguración da exposición Curros Enríquez. Nación, liberdade e progreso.

A conselleira de Cultura, Ánxela Bugallo, presentou este programa acompañada dos concelleiros e concelleiras responsables da área de Cultura en Vigo, Xesús López Carrera; A Coruña, María Xosé Bravo; Ourense, Isabel Pérez; e Santiago, Néstor Rego. As actividades destacan polo seu carácter itinerante, que fará que se poidan gozar en varias cidades e vilas de Galiza, e por seren creadas expresamente para conmemorar o centenario do pasamento de Curros.

Forman o programa unha exposición sobre a figura de Curros Enríquez, un ciclo de conferencias, un recital poético-musical, un concerto dun cuarteto de corda, e a representación teatral dunha obra escrita por Curros. Tamén se creará un documental e unha unidade didáctica dirixida aos centros escolares.

A exposición "Curros Enríquez. Nación, liberdade e progreso" é a actividade coa que se iniciará o programa. Trátase dunha mostra para o exterior, que se inaugurara o 25 de abril na zona do Obelisco, na Coruña, onde se poderá visitar ata o 11 de maio. A exposición fai un percorrido pola significación literaria, social e política do escritor nado en Celanova en 1851 e finado na Coruña en 1908. Consta de oito paneis con información escrita e gráfica e proxeccións audiovisuais. Está mostra percorrerá despois outras cidades galegas. A seguinte cita será en Ourense do 15 ao 27 de maio.

Xunto á exposición desenvolverase un ciclo de conferencias co título "Curros e o seu tempo". Na Coruña celebrarase en maio, e está previsto que logo se traslade a outras cidades. O ciclo consta de cinco conferencias. Francisco Rodríguez Sánchez falará sobre "A vixencia da obra de Curros". Laura Mariño e Diego Pardo disertarán sobre "Curros Enríquez e a Igrexa do seu tempo". Manuel Rei Romeu afrontará o tema "Curros fronte ao poder establecido". Pilar García Negro tratará "A defensa da lingua galega en Curros Enríquez", e Elisardo Varela falará de "Curros en Cuba".

Música e teatro

O compositor Paulino Pereiro presentará o 18 de maio no Teatro Rosalía de Castro da Coruña un concerto con composicións creadas para conmemorar o Centenario. Serán catro pezas para cuarteto de corda, tres delas estreas absolutas. O concerto iniciarase coa peza "Lalitpur", unha obra abstracta nomeada cunha palabra nepalí que significa "cidade da beleza e das artes". As outras tres pezas son de inspiración popular, sobre temas coñecidos da música tradicional galega: un alalá de Muxía, unha pandeirada e unha melodía galega para cuarteto de corda.

Un recital poético-musical percorrerá as cidades galegas e tamén a vila natal de Curros, Celanova. Co título "Na fronte unha estrela", o espectáculo estrúturase arredor de poemas e cantigas líricas baseadas nos seus textos. As pezas serán interpretadas pola mezzosoprano María José Ladra e o barítono e recitador Antón de Santiago, autor tamén do guión do espectáculo. A parte instrumental correrá a cargo do grupo Cítola. Entre os 14 poemas de Curros que interpretarán figuran algúns tan significativos como "No bico un cantar", "Unha noite na eira do trigo", "Na chegada a Ourense da primeira locomotora", "Tangaraños", "A Rosalía" e "O Maio". O espectáculo ofrecerase ao público por primeira vez en Ourense o 15 de maio.

E tamén desde o teatro se homenaxeará a Curros. O grupo de teatro amador Achádego porá en escena unha adaptación de "O divino sainete" realizada por Marica Campo. Nesta versión, o texto escrito hai 120 anos actualízase para amosar a súa vixencia no presente. Á estrea o día 1 de xuño na Coruña seguirán representacións por localidades de toda Galiza.

A Consellaría de Cultura e os concellos implicados encargaron tamén a realización dunha produción audiovisual sobre Curros Enríquez. O documental, realizado por Carlos Oro, centrarase nos aspectos máis salientables da súa vida, da súa obra e da súa actividade política. Tamén se achegará ao escultor Asorey e o monumento a Curros nos Cantóns da Coruña. Está previsto que este documental se estree no verán.

As actividades previstas pretenden achegar a figura do poeta a todos os públicos. Nesta liña tamén se creou unha unidade didáctica para o alumnado da ESO e Bacharelato. Co título "A volta a Curros en oito actividades", ten por obxecto divulgar a vida e a obra dun dos autores máis importantes do Rexurdimento. Estrutúrase como unha viaxe con diversas etapas, e trátase de ligar a obra de Curros con outros autores galegos, outras disciplinas artísticas e con temas de actualidade.